کِساء

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا کُونوا أَنصَارَ اللَّهِ

کِساء

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا کُونوا أَنصَارَ اللَّهِ

کِساء

الّــــــذِینَ یُبَلِّغُـــونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَ یَخْشَوْنَــــهُ وَ لَا یَخْشَوْنَ أَحَـــــدًا إِلَّا اللَّهَ وَ کَفَى بِاللَّهِ حَسِیــبًا ( الاحزاب-39)

وظیفه اصلی و اولیـه روحـانیت ، چیزی نیست جـــز : ( تبلیــغ و تــرویج دیـن ) از طریق ( قرآن مبین و اهـــل بیت عصمت و طهــارت ) صلوات الله علیهم اجمعین ، و ( پاسداری از فرهنگ و عقائد و اخلاق اسلامی ) و ( هدایت و خدمت به متدینین ) .
ملتی که میخواهد در مسیر دیـانت ، و رسیدن بــه سعــادت قدم بردارد ، آشنــایی و ارتباط با روحـانیتی این چنین ، و آگاهی از رهنمودهای آنـــان ، بــرای او ضرورتی است مسلم و غیر قابل انکار .

kesaa@chmail.ir

آخرین مطالب

پشت پرده اصرار فرمانداران به اجرای کنسرت های موسیقی در شهرهای خوزستان چیست؟/ مقتدایی و روحانی کجای قصه اند؟


این نوشته سعی می کند پشت پرده برگزاری کنسرت های موسیقی در شهرهای خوزستان را برای مخالفان آنها ، یادآوری کند.

هر چند وقت یک بار تب برگزاری کنسرت های موسیقی در مناطق مختلف کشور بالا می گیرد و در این بین اظهارنظرهای تند و بعضاً تهدید آمیز از سوی موافقان و مخالفان علیه یکدیگر به اوج می رسد.
البته کار به همین جا ختم نمی شود و در پاره ای اوقات شرایط آن قدر وخیم می شود که پلیس به برخوردهای فیزیکی روی آورد. مانند آنچه همین چند وقت پیش در بوشهر روی داد.
در هفته ای که گذشت ، فضای عمومی شهر دزفول نیز دستخوش اخباری در این باره بود.بطوری که یکی از روحانیون بنام و معروف منطقه (آیت الله شیخ انصاری) به همراه شمار قابل توجهی از مردم و مذهبییون ، از مسئولان شهرستان و استان خواستند مانع اجرای کنسرت موسیقی در دزفول شوند.آنها طی چند روز به انواع و اقسام هشدارها پرداختند تا شاید مدیران تصمیم گیر ، تغییری در رویه اجرای این برنامه صورت دهند.
مهم تر از همه این ها ، سخنرانی صریح و شفاف فرمانده سپاه خوزستان یعنی سردار شاهوارپور در خصوص تبعات برگزاری مراسمات هنجارشکن در شهر مقاوم دزفول ، اتمام حجتی بود با مدیران استان که بدانند موضع بسیج و سپاه در خوزستان کاملاً مخالف آن چیزی است که اکنون در حال اجراست.
با این وجود و علیرغم اظهار نظرهای خیرخواهانه علما و فضلای شهر دزفول وابراز مخالفت صریح سردار شاهوارپور ، اما کنسرت موسیقی مذکور برگزار و باز هم خواست و میل یک عده خاص که ولنگاری و اختلاط را می پسندند و ترویج می دهند ، بر اراده عموم مردم مومن ارجحیت داده شد.
در ماهشهر هم وضع به همین ترتیب بود و غبیشاوی امام جمعه این شهر به همراه شمار زیادی از مردم در مقابل سالن اجرای کنسرت موسیقی تجمع اعتراضی برپا کردند.
پیش از این در آبادان نیز شرایط مشابهی وجود داشت. هر چند در سه -چهار نوبت با مقاومت مردم و مومنان این شهر ، کنسرت های موسیقی لغو شد اما بالاخره تمام همت مدیران شهرستان به میدان آمد تا سد مخالفان را از میان بردارند و حتی برای یک شب هم که شده تحت تدابیر شدید مدیریتی فرصتی فراهم کنند تا خواننده مورد نظرشان به روی سن برود و اجرای برنامه کند.
با همه این تفاسیر ، مسئله مهمی که باید به آن اشاره کرد ، اشتراک موضع فرمانداران این شهرها در مواجهه با موضوع برگزاری کنسرت ها بود و چنانچه به آرشیو مصاحبه های این افراد مراجعه کنیم ، به آسانی متوجه لحن و ادبیات یکسان فرمانداران در این باره خواهیم شد.
بس ساده انگارانه است که فکر کنیم فرمانداران با اراده خود مصر بر اجرای کنسرت های موسیقی در شهر ها هستند چرا که آنان برای مدیریت بهتر امور شهرستان به حضور ائمه جمعه و چهره های اثر گذار و شخصیت های بانفوذ در کنار خود سخت نیازمندند و در پیشامدهای مختلف همواره سعی می کنند  همراهی و تلاش برای اتفاق و جلب نظرات آنها را مد نظر قرار دهند.
علیرغم این مهم اما جالب است که در موضوع کنسرت ها رفتار درخور و مدبرانه ای مشاهده نمی شود و در اقداماتی دور از انتظار ، فرمانداران  خود را وارد چالش جدی با بزرگان و شخصیت های شاخص مذهبی – اجتماعی می کنند آن هم به بهای ناچیزی مانند برگزاری کنسرت موسیقی.
به همین دلیل باور اینکه نماینده های عالی سیاسی دولت در شهرستان ، با میل خود پای در میدان پر تنش اجرای کنسرت ها می گذارند نه تنها سخت بلکه غیر قابل تصور است. آنها مامور به اجرای سیاست های اعمالی از تهران و به تبع آن در اهواز هستند.
بدون تردید این خواست مغزهای مشاوران روحانی در دولت و اراده عبدالحسین مقتدایی در استانداری خوزستان است که توسط فرمانداران در حال اجراست. به واقع ، مومنان ، ائمه جمعه ، روحانیون و طلاب و دانشجویانی که علم مخالفت با کنسرت های هنجار شکن را به دست گرفته اند در حال مبارزه با سیاست های افرادی هستند که نه تنها بصورت علنی در صحنه نیستند بلکه گاهی ژست ارزشی به خود گرفته و اظهاراتی بیان می کنند که به ظاهر نشان دهند نظر علما ، فقها و اندیشمندان برای شان ارزشمند و قابل احترام است در حالی که عملاً چنین چیزی دیده نمی شود.
مقتدایی قبلاً در آبادان گفته بود نظر حاکم شرع خوزستان در خصوص اجرای کنسرت های موسیقی در سطح استان تعیین کننده است.معنی حرف این است که اگر آیت الله موسوی جزایری اجرای اینگونه برنامه ها را جایز ندانند ، برای اجرای شان مجوزی صادر نخواهد شد اما دیدیم که بعد از آن اتفاقات دیگری رخ داد.
رئیس جمهور روحانی نیز بارها از احترام دولت به نظرات علما ، فضلا و مراجع عظام تقلید در خصوص مسایل مختلف حرف زد اما دولتش حتی همین یک مورد یعنی مسئله فقهی موسیقی و اختلاط زنان و مردان را هم رعایت نکرده و نمی کند.
خلاصه اینکه مخالفان برپایی کنسرت گاهی آنقدر با فرمانداران و مسئولان فرهنگی یک شهرستان وارد اعتراضات می شوند که اصل قصه و آدم های پنهان آن مورد غفلت قرار می گیرند.لذا بهتر است بدانند در مقابل چه چیزی در چه سطحی و با کدام انگیزه ها در حال مقاومت اند.این به رفتار با طمأنینه مبتنی بر آگاهی های سیاسی – فرهنگی یک فرد معترض انقلابی، کمک بیشتری می کند.

جواد نوروزی



منبع :http://www.rahyabnews.com/fa/news/72364

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۳۱
کساء